Monday, April 26, 2010

Pilihan Raya Kecil Hulu Selangor

Spekulasi pilihan raya kecil membabitkan kerusi Parlimen Hulu Selangor sebenarnya sudah lama kedengaran, sejak pertengahan tahun lalu.
Oleh itu parti-parti utama dijangka memberikan perhatian khusus ke atas kerusi tersebut jika pilihan raya kecil diadakan, kemungkinan akhir April atau awal Mei.
Ahli Parlimennya Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad (gambar) dari PKR meninggal dunia semalam akibat barah otak.
Parti-parti politik belum bersedia untuk bercakap mengenai pilihan raya kecil yang ke-10 ini sejak selepas 8 Mac 2008 tetapi berdasarkan spekulasi sebelum ini nampaknya mereka sudah bersedia.
Misalnya Umno melancarkan program Juara Rakyatnya di kawasan Hulu Selangor dan beberapa minggu selepas itu Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim pula turun padang dalam ceramah perdananya.
Pilihan raya kecil ini jika diadakan ia akan membabitkan kerusi Parlimen keempat.
Bahagian Parlimen yang menyaksikan pilihan raya kecil sebelum ini ialah Permatang Pauh, Kuala Terengganu dan Bukit Gantang.
Ketiga-tiganya dimenangi Pakatan Rakyat.
Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar yang dipertanggungjawabkan untuk memastikan semua janji pilihan raya ditunaikan, berikrar akan melaksanakannya sejurus pilihan raya berakhir Ahad ini.

berita ini bertujuan untuk keperluan pembelajaran subjek BRO 538

No comments:

Post a Comment